NetAcademia

A legjobbakat tanítjuk!

Online online oktatás

2016. október 10. 13:19 - Barcsi Tamás (NetAcademia)

Hát… Most biztos arra gondolsz, hogy „nyomdai hiba” van a címben, és véletlenül kétszer szerepel benne az Online szó. Pedig szándékos. De, hogy kiderüljön, miért is van így, egy kis háttérinfóval kezdeném.

A nyár végi „Nagy Bumm” a NetAcademia és az ITFactory nyilvánosan is kimondott házassága volt. Új tervek, új konstrukciók, mindenki számára elérhető IT képzések délelőtt és délután egyaránt. Az előfizetéses rendszer bevezetése mindkét brandbe igen jó ötletnek tűnik, a tanulásnak innentől már csak az akarat szab határt, azaz, ha TE nem akarod. Egyébként, ha nem tudod, hogy miről is zagyválok, akkor nézd csak meg a www.netacademia.hu oldalt.

A történet azért érdekes, mert az ITFactory (volt) az, ami jobban az online oktatás/tanulás szülőanyja (volt). Időnként a NetAcademia képzéseken is volt 1-1 online hallgató, azonban a legtöbb esetben a 40 órás képzéseket tantermi környezetben végezték el a hallgatók. Az összeolvadás, valamint a pénzügyi és adminisztrációs keretek, terhek drasztikus csökkentése után azonban úgy néz ki, hogy a NetAcademia hallgatói is szívesebben választják az online formátumot. Nagy valószínűséggel, mert kényelmes, mert visszanézhető és, mert nem akarnak lemaradni semmiről.

Olyannyira igaz ez, hogy a legutóbbi Windows Server hálózati szolgáltatások tanfolyamomon (http://www.netacademia.hu/winsernet) már csak online hallgatókkal találkoztam. Ez egy rutintalan oktatónak igen nagy kihívás, amikor „senki” sincs a tanteremben, mindenki csak a chaten elérhető virtuális formában. Mivel már egy jól bejáratott, saját rendszerrel rendelkezünk az online oktatás terén, ezért a mi oktatóinknak egyáltalán nem jelent problémát, ha ugyanazt az anyagot kell leadni, mint korábban, csak most egy (web)kamerának kell beszélni. Így történt ez velem is, és mivel jó pár tanfolyamot, oktatóvideót készítettem már korábban is ilyen formában (bár ez utóbbi szerkesztett formában jelent meg), egyáltalán nem gondoltam azt, hogy bármivel is rosszabbul kéne éreznem magam azért, mert most élő ugyan, de egyedül leszek a „tanteremben”. És ekkor jött a kósza gondolat, hogy ha már úgysincs senki fizikailag valamelyik NetAcademia teremben, akkor én miért is ne tarthatnám meg otthonról, a saját környezetemben a tanfolyamot? Gyakorlatilag máskor is volt már példa rá, hogy egy kolléga az egyik délutáni ITFactorys alkalmat otthonról tartotta meg, illetve a legutóbb Fóti Marcell is a kőröshegyi Völgyhíd kávézóból jelentkezett be, és adta elő a tudnivalókat a Titkosítási ABC tanfolyamához (http://netacademia.hu/Titkositas-titkositasi-abc), ami egyébként minden hónap elsején ugyanúgy megrendezésre kerül, a helyszín pedig legyen titkos, viszont a tréning teljesen ingyenes! (Ha még most sem tudod, hogy mit is rejt az előfizetés, és még mindig nem kattintottál rá a fent említett linkre, akkor az a rossz hírem, hogy ezt más, helyetted nem fogja tudni megcsinálni, úgyhogy rajta! :) )

Az "home-train" ötlete látszólag jó, elsőre egyszerű kivitelezni is. Végülis csak egy picivel több a követelmény, mint a hallgatói oldalon. Hiszen, aki online üli végig a képzést, és halad az oktatóval, annak is szüksége van olyan infrastruktúrára, ami bírja is a „terhelést”. Az oktatói „picivel több” az végülis meg is van: Kell egy webkamera, és kész. Itthon van egy frankó dolgozószobám, amibe nemrég alakíttattam át az asztalom, hogy ergonómikusabb legyen, kényelmes magasságban a 3 monitorom, amit használok, jó nagy asztalfelülettel.

 wp_20160930_002.jpg

Na igen, a 3 monitor néha kevés is. Mondjuk oktatáshoz ideális: 1 monitor, amit a hallgatók is látnak, 1 a visszanézőnek, chat-nek, 1 meg jó, ha mondjuk a jegyzetembe, vagy a saját előadásmenetembe kellene belekukkantani (merthogy PPT az tilos továbbra is, nem hiányzik, hogy a hallgatóság elaludjon, lefejelje a billentyűzetet, és a chatet véletlenszerű karakterekkel szórja tele, olyanokkal, amikre éppen a feje esett). Mivel alapvetően rendszergazdáknak szóló tanfolyamokat tartok, ezért az erőforrás sem árt.

eroforras.JPG

Nos, ezzel le is tudtuk a technikai részt, kezdődhet a tanfolyam. Nosza, próbáljunk egyet, hogy vajon hogyan is fog ez kinézni a gyakorlatban.  Az első próbavideókban a webkamera minőségét, láthatóságát próbáltam. Ezeket a felvételeket a NetAcademia csapatának is elküldtem. Gyorsan rám is szóltak, hogy szép a piros háttér, meg az iroda feeling, de azért az mégsem annyira frankó, ha az éles tanfolyam is ilyen lesz. (Azért itt megjegyezném, hogy az valójában nem is piros, hanem ázsiai liliom, mondjuk erről színről nekem sem volt egészen addig fogalmam, amíg ki nem találtuk pár évvel ezelőtt, hogy ilyen lesz a …. (szobám, irodám, dolgozó helyiségem) (megfelelő rész aláhúzandó)).

Még jó, hogy van NetAcademiás, céges rollup, úgyhogy egy cirka 2 órás feng shuival meg is oldottam, hogy ez kevésbé látszódjon. Aztán jött a fény kérdése. Mivel az irodában egy tetőablak van, az is tőlem balra, ezért a webkamera mindent szépen mutatott, csak én nem látszódtam megfelelően. Ami mondjuk egy kicsit sem zavaró, hiszen ismerjük a mondást: A férfin mindegy, hogy mi van, a lényeg, hogy mit mond. (A nőknél meg az van, hogy mindegy, hogy mit mond, a lényeg, hogy mi van rajta. De én ezt a szállóigét sem megerősíteni, sem megcáfolni nem tudom). Újabb 2 órás feng shui, egy kis világítástechnikával kiegészítve. Ablak sötétítés, fotós lámpa, derítővel a megfelelő szögben, és kész. „Ennyi” az egész, jöhet a tanfolyam.

wp_20160930_001.jpg

A NetAcademia egyik alapszabálya, hogy nem "kormányablak ügyintézői üzemmódban" működünk. (Azaz, ha 9-kor kezdünk, akkor nem 9.10-kor kapcsoljuk be a gépet, és nem akkor derül ki, hogy gyakorlatilag a rendszer nem is működik). Már egy fél órával a kezdés előtt el is indítottam a broadcastot, hogy a korán érkező hallgatók ne érezzék magukat egyedül. És hogy ne síri csend legyen, háttérzeneként egy magyar, funkyt játszó rádiót választottam (amit azt hiszem, hogy legközelebb is használni fogok, mert jó ötletnek tűnik jó zenékkel indítani a napot, illetve kitölteni a szüneteket).

Azért gondolkodtam backupon: Laptop, ha esetleg lefagyna a gépem a közvetítéssel, és mindennel együtt, legalább tudjak szólni a chaten, hogy „Houston, baj van”. Még a skype-omat is beindítottam, megadtam a hallgatóságnak, hogy ha nagyon nagy gáz van, akkor ott is el tudjanak érni (azta, 3 monitor, plusz gép, plusz szkájp, még jó, hogy dobolni is tanulok, legalább ennyi helyre könnyen lehet figyelni).

wp_20160930_004.jpg

Na, már tényleg semmi sem állhat az utamba (Ja, de. Az áram, és az Internet szolgáltatóm, de azok olyanok, mint a tanteremben, hiszen a Kazinczy utcában is bármikor  „elmarkolhatják” az optikát, és akkor meg teljesen mindegy, hogy honnan streameled a tanfolyamod). Egyébként, ha már szóba került az Internet szolgáltató. Egy hallgató szólt, hogy akadozik a stream. Gyorsan néztem egy speedtestet, és ekkor derült ki a számomra is, hogy gyorsabb a netkapcsolatom, mint amit én gondoltam.

350c1be460f6d6fe1fda26761dd27bc9.png

Mondjuk így rögtön kiderült, hogy ebédszünetben azért jó egyszer újraindítani az elfáradt közvetítő rendszert, hogy délután is ugyanolyan minőségű legyen az online kapcsolat, mint addig volt.

A tanfolyam sikeresen elindult. Kicsit úgy érezhettem magam, mint Szellő István az RTL híradóban. Ő mesélte egyszer, hogy a reflektorfények kereszttüzében annyira baromira meleg van, hogy a business formal viselet csak a felső részére igaz, valójában alul fecske-zokni-szandálban dolgoznak. (Nade az előbb mondtam már, hogy a férfin mindegy, hogy mi van, ráadásul a hírmondók alsó viseletéről szóló legendákat sem tudom megerősíteni, de még megcáfolni sem).

Az első óra után egy meglepetés vendégoktató is érkezett, őt egyszerűen csak Murphynek hívják. Ő azt mondta, hogy SSD Stop, és indítsd újra a gépet. Valójában örültem is neki, hogy végre újra láthattam a „Bootmgr is missing” üzenetet. A csávó amúgy aznap mégegyszer nyomott egy stop-ot az SSD-re. Ilyenkor újra a szép hibaüzenetet láthattam, valamint a két le nem zárt videót is megjavíthattam, amivel így egy kicsit elcsúsztam, de másnapra fel volt töltve minden (Ez amúgy egy fontos dolog, hiszen a hallgatók vissza szeretnék nézni, ezért hiányolni fogják, most miért üljünk rajta napokig?). Tényleg hálás vagyok neki, mert így nem megyek ki a videófájl javítás hogysmintjéből. Murphy amúgy beköszönt még az utolsó nap is, pontban 9-kor (amikor éppen indult volna a nap). Kezdtem magam kormányablak ügyintézőnek érezni, de gyorsan megoldottam a problémát, így simán lezajlott minden. (Azért Murphy mégsem az SSD-t állította meg, hanem valahogy a tápegységemből zavarta el az Ampereket, de ez egy másik történet).

Összefoglalva, én jól éreztem magam online, ha legközelebb is csak „éter hallgatók” lesznek, akkor újra felépítem a „stúdióm”, most viszont már elég lesz egy 5 perces feng shui hozzá. Remélem a hallgatók is meg voltak elégedve az oktatás tartalmi, szakmai színvonalával. Elvégre mindegy, hogy mi van a… ööö mindegy, hogy honnan tartom a tanfolyamot. :) 

online.JPG

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://netacademia.blog.hu/api/trackback/id/tr7111785923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása