…hétvégi tapasztalat: tényleg ekkor jönnek a legjobb ötletek. Így nyár elején pláne ígéretes projekthaladásokat lehet elérni egy-egy jól irányzott grillezéssel vagy bográcsozással.
Két hete a NetAcademián is főpróbája volt a tanfolyami ebéd kiváltásának az egyik napon, népszerű lett hamar. Hétvégén MVP társaimmal volt egy ilyen jellegű összejövetel, kiderült többek között, hogy a “Regisztrációs Adatbázis” kifejezésért ki a felelős a magyar iparban, illetve jöttek sorban az ötletek, hogy az új O365-ben a “Clutter” mappának milyen frappánsabb neveket adhattak volna az “Átnézendők” helyett.
Nopersze még kiemelném a tavalyi Bárányfelhő-sorozatot, melynek a végén azok, akik figyeltek, grilleztek velem egyet a Wesselényi utcában. Hogy ez évben összejön-e hasonló, arról sztem egy-két héten belül nyilatkozom.
Addig is, mivel nem találtam publikálva a nyeten azt a számomra igen frappáns megfogalmazást, ami vegyíti az IT beszélgetést a főzés témakörével: aki ismert, tudja, hogy a tréningeim alapja a párhuzamosítás, vagyis meglévő ismeretekhez hasonlítani-mérni az újonnan elsajátítandó technológiákat-folyamatokat. Nos, főzésben (valami módon) mindenki részt vett, az IT nem kérdés, jó szórakozást itt a digitális grillpartin!
A Big Mac és a Mezítelen Séf (The Naked Chef)
Szerző: Joel Spolsky
Fordította: József Tóth
Szerkesztette: Krisztián Gyuris
2001. január 18.
Mai kérdésünk: Miért van az, hogy a legrosszabb minőségű munkák a
világ legnagyobb IT tanácsadó cégeitől származnak?
Miért van az, hogy a szépreményű kezdő tanácsadó cégek egy sor
látványos sikersztori és csillagászati növekedés után igen gyorsan
középszerűségbe süllyednek?
Erről gondolkoztam és arról, hogy a Fog Creek Software (a cégem)
számára milyen növekedés lenne megfelelő. És a legjobb leckét a
McDonald’s szolgáltatta. Igen, a hátborzongató hamburgerlánc.
A Big Mac sikerének titka az, hogy bár nem túl jók, de minden egyes
példány éppen azonos mértékben és módon nem annyira jó. Ha képes vagy
együtt élni a nem-annyira-jóval, akkor a Big Macedet a meglepetés
legkisebb esélye nélkül fogyaszthatod el.
A Big Mac másik titka az, hogy az „idióta” és a „debil” (a pontos
technicus terminusokkal élve) fokozatok közötti IQ elegendő ahhoz,
hogy pontosan olyan meglepetésmentes Big Maceket állíts elő, mint a
világ bármely más tetszőleges Big Macje. Ez azért van, mert a
McDonald’s valódi titkos hozzávalója az a tekintélyes méretű
üzemeltetési útmutató, amiben meglepő részletességgel taglalják a
pontos lépéseit annak a folyamatnak, amit minden franchise partnernek
követni kötelező minden Big Mac előállításakor. Ha egy Big Mac
szendvicset 37 másodpercig sütnek az alaszkai Anchorage-ben, akkor 37
másodpercig fogják sütni Szingapúrban is – nem 36 és nem is 38
másodpercig. A Big Mac előállításához csupán a nyamvadt szabályokat
kell követned.
A szabályokat megfelelően intelligens emberek fektették le (a
McDonald’s Hamburger egyetemén) azért, hogy az agyilag kevésbé
eleresztettek és a szuperagyak számára egyaránt rendelkezésre
álljanak. A szabályok egyébként több biztonsági óvintézkedésre is
kitérnek – például csengetéssel jeleztetik, ha a krumpli túl sokáig
maradt az olajban – amivel már a nem kicsi emberi gyarlóságot is
ellensúlyozni képesek. Stopperek és időzítők találhatók mindenütt.
Külön rendszer gondoskodik arról, hogy a hely felelőse fél óránként
ellenőrizze, megfelelően tiszták-e a mellékhelyiségek. (Megjegyzés:
nem azok.)
A rendszer alapvetően azt tételezi fel, hogy mindenki hibákat fog
elkövetni, de a kimenetként jelentkező hamburgerek – hogy is mondjam –
„konzisztensek” lesznek és mindig megkérdezik Tőled, hogy adhatnak-e
hozzá krumplit.
Csupán a móka kedvéért: hasonlítsunk össze egy McDonald’s szakácsot
(aki pontosan követ egy sor szabályt és gőze sincs az ételekről) és
egy olyan lángelmét, mint a The Naked Chef (A Mezítelen Séf) név alatt
tevékenykedő brit kedvenc Jamie Oliver! (Ha most úgy döntesz, hogy
lelépsz erről a honlapról és helyette a Mezítelen Séf MTV-szerűen
megkomponált klipjeit nézed meg a bazsalikomos ajóka-saláta
készítéséről, akkor áldásom rád. Egészség kísérjen utadon.) Ha már itt
tartunk, akkor megjegyzem, hogy egy McDonald’s séf és egy igazi
gourmet séf összehasonlítása teljesen abszurd, de kérlek függeszd fel
a kételkedésed egy pillanatra mert ennek ellenére tanulságos lesz.
Nos igen, a Mezítelen Séf éppenséggel nem követ semmilyen Üzemeltetési
Útmutatót. Egyáltalán nem mér semmit sem le. Miközben főz, azt látod,
hogy az étel őrült táncban suhan ide-oda, alig követhetően. „Épp
hozzáadunk csak egy kis extra rozmaringot, ebből semmi baj nem lehet,
és jó alaposan megrázzuk” – mondja. „Most szépen összezúzzuk.
Nagyszerű. És most feldobáljuk.” (Igen, valóban úgy tűnik, mintha csak
szerte-szét dobálná. Bocs, de ha én próbálnám dobálgatni, akkor tuti,
hogy nem sikerülne.) Alig 14 másodperc alatt előállít egy teljes
ínyencvacsorát párolt, hasított, illatos fűszerekkel töltött tengeri
sügérből, gombás burgonya ágyon, salsa verde szósszal.
Itt_egy_nagyobb_nyelés_következik.
Nos, azt hiszem, eléggé egyértelmű, hogy a Mezítelen séf ételei
jobbak, mint amikkel a McDonald’s szolgál. Még ha ostobának is tűnik a
kérdés, érdemes elmerengeni a miérten. Nem is annyira ostoba kérdés.
Miért nem képes egy kimeríthetetlen erőforrásokra támaszkodó, óriási
léptékű cég, a legjobb ételmérnökök és a mérhetetlen készpénzállomány
együttese egy normális ebédet összehozni?
Képzeld el, hogy a Mezítelen séf elunja a „képernyő-akrobataságot” és
éttermet nyit. Mivel ő egy zseniális séf, az étel eszméletlen jó
lenne, amitől persze tolonganának a vendégek, és a hely megrázóan sok
profitot termelne.
Egy megrázóan sok profitot termelő étterem élén állva gyorsan rádöbben
az ember, hogy még ha minden este teltház is van, és 19 dollár az
előétel és 3.95 a kóla, akkor is van egy természetes profitplafon,
mert egyetlen séf csak bizonyos mennyiségű ételt képes elkészíteni.
Ezért aztán felveszel még egy séfet, és lehet, hogy további éttermek
nyitásába kezdesz, esetleg más városokban.
És rögtön egy új probléma üti fel fejét: az, amit a műszaki
területeken a skálázhatóság problémája néven emlegetünk. Az
étteremmásolat készítésekor döntést kell hoznod: vagy felbérelsz egy
másik, hozzád hasonlóan tehetséges séfet (aki aztán valószínűleg
elvárja és kiharcolja magának az általa kialakított profittöbblet nagy
részét, ezért aztán minek az egész) vagy felbérelsz egy fiatalabb
séfet, aki nem olyan jó, aztán a lelkes vendégek hamarosan rájönnek
erre és elkerülik az étteremmásolatodat.
A skálázhatósági probléma legelterjedtebb megoldása az olcsó, hozzá
nem értő séfek felbérelése és ellátása pontos előírásokkal, amiket
követve „lehetetlen elszúrniuk”. Csak kövesd a szabályokat és igazi
ínyesmester lesz belőled!
Probléma: ez nem igazán működik. Egy jó séf több millió olyan dolgot
csinál, ami már az improvizáció területére esik. A jó séf az
őstermelői piacon megpillant néhány ínycsiklandó mangót és összedob
egy mangó-cilantro salsát a nap halsültje mellé. A jó séf képes
áthidalni egy burgonyahiányt a helyben kitalált taro-szeletkéivel. A
betanított biorobotséf az utasításokat követve képes lehet az adott
ételek előállítására, ha minden megfelelően működik és rendelkezésre
áll, de igazi tehetség és képzettség hiányában nem lesz képes
rögtönzésekre; többek között ezért nem látsz sohasem jikamát a
McDonald’snél.
A McDonald’s egy egészen pontosan adott fajtájú burgonyát igényel,
amit az egész világon termesztenek, és amelyet óriási adagokban előre
feldarabolva lefagyasztanak a szűkebb időszakok áthidalására. Az előre
feldolgozás és a fagyasztás miatt a hasábburgonya nem annyira jó, mint
lehetne, de mindenképpen konzisztens és a séffel szemben nem támaszt
semmilyen követelményt. Valójában a McDonald’s több száz dologgal is
biztosítja, hogy a termékei állandó megbízható minőségben gyárthatók
maradjanak, bármilyen képességű személyzettel aki a konyhába
helyezhető, még ha a minőség „egy kissé” alacsonyabb szintű is.
Részösszegzésképpen:
1. Bizonyos dolgokhoz tehetség kell, hogy sikerüljenek.
2. A tehetség nehezen skálázható.
3. A tehetség skálázásának egyik elterjedt módszere az, hogy a
tehetségesek szabályokat készítenek a tehetségtelenebbek számára.
4. Az eredményként kapott termék minősége igen rossz.
És pontosan ezt a történetet láthatod lejátszódni az IT tanácsadásban.
Hányszor hallottad már a következő történetet?
Mike boldogtalan volt. IT szakértők óriási cégét bérelte fel, hogy
megalkossák A Rendszert. A felbérelt IT tanácsadók hozzá nem értők
voltak, idejüket „A Módszertan” állandó emlegetésével töltötték, és
több millió dollárt felemésztve végül semmit sem hoztak létre.
Nagy szerencséjére Mike rátalált egy fiatal programozóra aki
tényleg okos volt és tehetségben sem szűkölködött. A fiatal programozó
megalkotta az egész rendszert egyetlen nap alatt, 20 dollárért és egy
pizzáért. Mike örömét nem lehetett leírni. Minden barátjának javasolta
az ifjú programozót.
Az Ifjú Programozó elkezdte kazalba rakni a pénzét. Hamarosan több
munkája volt, mint amit el tudott végezni, és ezért felbérelt pár
embert, hogy besegítsenek. A jó emberek túl sok részvényopciót
akartak, ezért aztán még fiatalabb, frissen végzett programozókat
bérelt fel és egy 6 hetes intenzív képzéssel „szintre hozta” őket.
Felmerült a probléma, hogy a „képzés” nem lett egyöntetűen
eredményes, ezért aztán az Ifjú Programozó nekiállt szabályokat és
folyamatokat lefektetni, amik aztán az I. P. szándéka szerint majd
egységes eredményekhez vezetnek. Az évek során a szabályzat egyre
nőtt. Hamarosan elérte a hatkötetes álomhatárt és felvette A
Módszertan nevet.
Eltelt néhány tucat év és az Ifjú Programozó most egy Hatalmas
Inkompetens IT Tanácsadó, akinek van egy nagy M-mel írandó módszertana
és sok-sok olyan alkalmazottja, akik vakon követik A Módszertant-t,
még akkor is, ha az nem vezet eredményre, mert piszkosul nincsen
ötletük arról, mi mást tehetnének, és nem igazán tehetséges
programozók – éppen csak jóakaratú műszaki értelmiségiek, akik átestek
egy hathetes képzésen.
És a Frissen Hatalmas Inkompetens IT Tanácsadó elkezd hibázni. Az
ügyfelek elégedetlenek. És egy másik tehetséges újonnan jött
programozó elhappolja az üzletüket és a körforgás ismét kezdődik
elölről.
Szükségtelen ezen a helyen neveket említeni, ez a körforgás más több
tucatszor lejátszódott. Az összes IT szolgáltató cég beleesik a
mohóság bűnébe és megpróbál gyorsabban nőni, mint amilyen ütemben
tehetséges embereket képes felvenni, és rétegről rétegre építgeti a
szabályait és eljárásait, amelyek segítenek „konzisztens”, ha már nem
kitűnő munkákat létrehozni.
De a szabályok és az eljárások csak akkor alkalmazhatók sikeresen, ha
minden klappol. Számtalan „adat-bázisú honlap” tanácsadó cég ütötte
fel fejét az elmúlt években és töltötte fel sorait gyorstalpalókon
átpaszírozott totál kezdőkkel, akiknek éppen elmagyarázták az
adat-bázisú honlapok készítésének 14 alapvető tudnivalóját („figyu,
öcsi, itt egy select állítás, építs belőle honlapot!”). De a dotkomok
önmagukba omlanak és egyszer csak igény támad professzionális grafikus
felhasználói felület programozásra, C++ tudásra és valódi
számítástechnikai tudományra, és azok a pajtik akik fegyvertárában
csak a select állítás lapul egyszerre túl meredeknek találják az
áttérés ütemét és leszakadoznak. De továbbra is próbálkoznak, követve
a 17. fejezet adatbázisok normalizálásáról szóló szakaszát, ami
valamilyen rejtélyes oknál fogva nem jön már be az Új Világban. E
cégek zseniális alapítói persze képesek alkalmazkodni az új világhoz:
Tehetséggel megáldott informatikus-tudósok ők, akik bármit képesek
megtanulni, de az általuk épített cégek nem képesek alkalmazkodni,
mert a tehetség helyett szabályzat-alapú működésre váltottak, és a
szabályzat nem követi az új idők szelét.
No és mi a történet tanulsága? Óvakodj a Módszertanoktól. Nagyszerű
eszközök arra, hogy mindenki eljusson egy kiábrándító, de működő
teljesítményszintre, de egyben mindazon tehetségesebbek számára, akik
menekülnek a korlátoktól, kétségbeejtőek. Számomra eléggé nyilvánvaló,
hogy egy tehetséges séf nem talál önmagára a McDonald’s burgereinek
készítésében, éspedig pontosan a McDonald’s szabályai miatt. Így hát
miért tartják annyira nagynak a módszertanaikat az IT tanácsadók? (Ez
kifog rajtam.)
És mit jelent ez a Fog Creek számára? Nos, a céljaink között sosem
szerepelt a hatalmas tanácsadó céggé válás. Az általunk végzett
tanácsadás csupán egy eszköz egy cél érdekében — a hosszú távú cél
egy állandóan nyereséges szoftvercéggé válás, és ezt azzal érjük el,
hogy az alkalomszerűen végzett tanácsadásokkal kiegészítjük a
szoftveres bevételeinket. Mindaddig folytatni fogjuk a tanácsadást,
amíg a szoftverből származó bevételek el nem érik a kiadásaink
szintjét. Ezt követően még mindig fogunk tanácsadással foglalkozni, de
akkor már pozícióban leszünk ahhoz, hogy megszűrjük és megválasszuk a
kapcsolatainkat, és elsősorban azokra a kapcsolatokra fogunk
koncentrálni, amelyek támogatják a szoftvereinket. A szoftvereladás,
mint az köztudott, eszméletlenül jól skálázható. Amikor egy új FogBUGZ
ügyfél bukkan fel, akkor úgy teszünk szert új bevételre hogy nem kell
költenünk szinte semmit sem.
Ennél is fontosabb az a megrögzött eltökéltség, hogy csak a legjobb
embereket vegyük fel… tökéletesen kielégít minket, ha megfelelő
emberek hiányában kicsik maradunk (bár a hat hetes alapszabadság
mellett nem tűnik nehéznek új embereket találni). És mindaddig
megálljt mondunk a növekedésre, amíg az újonnan felvett emberek nem
szívtak magukba elegendő tudást ahhoz, hogy az újonnan érkezők élére
álljanak.