NetAcademia

A legjobbakat tanítjuk!

Fejlesztői tippek - egy dekoratív hölgytől

2016. december 06. 05:00 - Plesz Gábor (NetAcademia)

Érdemes megnézni a blogját is, sok jó témát találhatunk benne.

http://irisclasson.com/2016/12/02/last-weeks-tip-of-the-day/

Szólj hozzá!

Emberkísérlet a Facebookon!

2016. december 05. 19:48 - Fóti Marcell

Tiltott emberkísérletet hajtottunk végre a múlt héten a Facebookon, amivel megháromszoroztuk a szokásos rícsünket.

Van az a JavaScriptes blogbejegyzésünk, hogy "mi a hiba az alábbi kódban?" Emlékszünk még rá?

Az.

Na azt kitettük a Facebookra, de nem ám egy, hanem rögtön három példányban, azonos szöveggel, de különböző képekkel. Lássuk a három képet, utána jön a kérdés:

 

 

Kérdések

A három (szövegre teljesen tökegyforma, csakis a képben különböző) bejegyzés közül melyik győzött olvasottságban?

Arányaiban mennyivel?

Tipp?

4 komment

COSMOS: Menedzselt, nyílt forráskódú operációs rendszer C# nyelven

2016. december 05. 10:47 - Plesz Gábor (NetAcademia)

Mi a projekt elképzelt jövőképe?

Természetesen a világuralom elérése, de addig is a következők:

  • Egy megbízható operációs rendszer, ami sosem fagy le (természetesen, addig, amíg a hardver működik). Bármelyik program szálljon is el, az operációs rendszernek sosem szabad megállnia, és mindig válaszképenek kell lennie.
  • Nagyon biztonságos (a biztonságot úgy értve, hogy mentes puffer túlcsordulástól, halom túlcsordulástól, exploitoktól, stb.)
  • A meghajtóprogramokat és alkalmazásokat lehetséges legyen ellenőrizni/tesztelni. Még a Kernel-nek is ellenőrizhetőnek kell lennie egy későbbi stádiumban.
  • Tulajdonképpen a ma LINUX-a.

Chad Z. Hower a.k.a. Kudzu - Cosmos

1 komment

Nem az a kérdés, hogy ki a Mikulás, hanem az, hogy ki a fenyőfa!

2016. december 01. 13:03 - Fóti Marcell

Oh Tannenbaum, oh Tannenbaum!

A Mikulás az alkoholista szomszéd a negyedikről, ez nem vitás. De ki a fenyőfa?

Aki hálózatokkal foglalkozik, az tudja erre a kérdésre a választ.

...

Andrew S. Tanenbaum az a nagyhatású szerző, akinek a sokezer oldalas tankönyvéből nemzedékek tanulták a hálózati technológiák alapelemeit. Még a mi oktatóink is tőle tanultak, és te is tőle tanulsz, ha eljössz a Hálózati alapismeretek ingyenes képzésünkre.

http://netacademia.hu/HA-halozati-alapismeretek

És hogy ez a rengeteg hasznos, gyakorlati tudnivalót tartalmazó képzés miért ingyenes? Az egyelőre maradjon titok.

2 komment

Száz emberből 1 tud fejben RSA-kulcsot generálni.

2016. november 29. 15:03 - BarátiMárti

Csütörtöktől már Te is!

hwvmxmdh_1_350x280.png

Ugye ott tartottunk*, hogy az RSA-titkosítás: T kalap e mod N =C, és ehhez még számhármasokat is adtunk, hogy tudjatok RSA-zni odahaza, szabadidőben:
e=91, d=3611, N=10807
NA DE HONNAN SZÁRMAZNAK EZEK A SZÁMOK?

Talán jó pénzért vettük a számhármast az RSA Inc,-től? Vagy kibeleztünk egy RSA-tokent, és abból szedtük ki bitenként? Szétforrasztottunk egy alaplapot? Meg különben is! A kilencvenegy nem igazán tűnik 1024 bites hosszúságú kulcsnak, jó, ha tíz bites. Nagyon gagyi. Ilyet nem árulhatnak pénzért. Akkor találtuk az utcán?

Vagy netán van egy módszer arra, amivel ilyeneket elő lehet állítani? Esetleg van egy RSA-kulcsgeneráló algoritmus? És ha van, vajon az megérthető földi ember számára is, vagy csak marslakók érthetik meg?

Csütörtök délután 2-kor nemcsak ezekre a kérdésekre kapsz választ, hanem felvértezünk a marslakók intelligenciájával, és te magad is képessé válsz RSA-kulcsok generálására. Fejben!

Ingyenes jelentkezés itt: http://netacademia.hu/titkositas

*Felkészülésképpen ugyanezen az oldalon érdemes megnézni a korábbi Titkosítás-videókat is. Mert onnan kezdünk, ahol Halloweenkor abbahagytuk!

Ne késs, az egész témával negyed óra alatt végzünk.

Szólj hozzá!

A Biztonságtudatosság Béka feneke alatt...

2016. november 28. 16:08 - Ozga Linda

Tud egyáltalán bárki bármiről bármit?

A naponta megjelenő kütyük kezelése az avatatlan szemnek már önmagában problémát okoz néha. Rövid, de összeszedett beállítgatás után azonban nagyonis megkönnyítik az életünket - ez nyilvánvaló. Olyannyira, hogy szó szerint a WC-re sem megyünk már nélkülük. A kütyük használata óhatatlanul azzal jár, hogy föltolunk némi adatmennyiséget a ...valahova. De mit fog fel az egyszerű halandó abból, hogy a telefonjára, laptopjára ömlesztett információmennyiség milyen sorsra jut, azt ki és hogyan fogja felhasználni?
Őszintén? Szerintünk semmit. Legtöbbször csak a rublikákat látjuk, ahová be kell pötyögni a felhasználónév-jelszó párost, de azt már nem gondoljuk végig, hogy az az adathalmaz hová megy, ki fogja kezelni és igen... hogy később mire fogja az a valaki ott a valahol felhasználni a mi adatainkat.

Bár a sajtó időről-időre felkap egy-egy hekkertámadást, amiről egy ideig rágjuk a csontot. Ennek többnyire csak annyi lesz az eredménye, hogy az emberek úgy kezdik érezni, félni kell az online jelenléttől. Pedig ez sajnos édeskevés. Különösen akkor, ha a félelemre úgy reagálunk (és szerintem a többség ilyen), hogy behúzott nyakkal odébbállunk, mondván, "ehh, én ezt nem bolygatom, magas ez nekem".

A minap a 22-es buszon utazva nyújtogattam a nyakam levegő után, mint mindenki más. Miközben a légkörben kétségbeesetten kerestem a zoxigént, megakadt a szemem két tizenéves srácon, akik tornazsákkal felszerelkezve pusmogtak az okostelefonjaikat bűvölve. Elcsíptem, ahogy egy appban navigáltak és automatikusan ikszelgették a felugró rendszerüzeneteket/reklámokat/mindegymiket. Szöget ütött a fejembe: vajon tudnak ők egyébként bármit is arról, hogy hogyan szerzik meg a csúnya bácsik a telefonjukon keresztül akár az összes adatukat? Vagy az apjuk, anyjuk tudja?

bench-people-smartphone-sun.jpg

Koncepcionális zavart érzek az erőben. Az egyértelmű, hogy a közoktatás most épp képtelen felvenni a ritmust a technológia fejlődésével. A legtöbb iskolában az okostelefon ördögi ketyere, amit kikapcsolva táskában kell tartani. Ezt még valamennyire meg is lehet érteni, ha az ember nyitott a bigott oktatási dogmákra, de arra kevésbé találunk racionális magyarázatot, miért nincs a gyerekek/emberek informatikai KÉPESSÉGFEJLESZTÉSÉNEK hagyománya. Igen, már réges-régen hagyománynak kellene lennie, hiszen az online világ nem tegnap költözött be az otthonokba a kutyaháztól a kiságyig. Ha kicsit még jobban szűkítjük (vagy épp tágítjuk a kört), elérkezünk az IT biztonsághoz. Az adatvédelem, vírusvédelem, hálózatbiztonság alapjainak ismerete nélkül gyakorlatilag az utcára sem lehet már kilépni: nem mindegy, hogy melyik wifire csatlakozunk fel, vagy hogy a reptéri telefontöltőpontokon hova dugjuk be a készülékünket. Mégis, ezek a témák nem jelennek meg az oktatásban, vagy nem kellő súllyal. Hogy miért, annak számos oka van: az oktatási rendszer rugalmatlansága, a tanárok képzetlensége a területen, erőforrás és időhiány, rosszul átgondolt oktatási struktúra és az ismeretek helytelen priorizálása...

Mindebből a jó hír a következő: (sajnos) a mai Magyarországon a közoktatást megfigyelve döbbenetesen hasznos következtetésekre lehet jutni. Sőt, gyakorlatilag mi is a közoktatásból tanuljuk meg, hogy mit hogy ne. Nekünk, akik informatikusokat (vagy olyanokat, akik informatikusokká akarnak válni) képzünk, az első lecke az, hogy hallgassunk a trendekre, és reagáljunk minél gyorsabban az újabbnál újabb elvárásokra. Hát ezért teszünk meg mindent azért, hogy minél több szakemberhez eljuttathassuk a biztonságtudatosságot. 

Mi úgy érezzük, hogy az IT biztonság egyre fontosabb lesz, ezért az lebeg a szemünk előtt, hogy olyan szakemberekre van szükség, akik hatékonyan és jól tudják átadni a legfontosabb ismereteket a témában akár mikrokörnyezetükben, akár szélesebb körben. Ismereteket, amikre a hétköznapi embereknek "önvédelmi" okokból, a cégek alkalmazottainak pedig a céges érdekek védelmezése szempontjából van szükségük. Ezek a szakemberek, akiket mi elképzelünk, nem sajnálják az energiát arra, hogy észhez térítsék a PC-jét nem lelockoló összes kollégát, miután azok visszatértek a WC-ből (ahová ugye magával vitték az okostelcsijüket).

Hogy ezeknek a koponyáknak segítsünk belerázódni az úttörő szerepbe, ezennel meghirdetjük (a South Park Szexuális zaklatás Pandájának analógiájára :) ) a Biztonságtudatosság Béka kampányt, melynek keretében felmérjük, mit tud a nép, az istenadta nép a biztonságról, és utat mutatunk azoknak az üstökösöknek, akiknek egyre nagyobb szerep jut majd a biztonságunk megőrzésében: a zinformatikusoknak.

A kampányról bővebben később.

 

Szólj hozzá!

Ingyen tanulnak kódolni az informatika tanárok

2016. november 28. 16:07 - BarátiMárti

A NetAcademia Oktatóközpont és a HTTP Alapítvány együttműkődése.

programmer-1653351_960_720.png

Budapest, 2016. november 23. – Mintegy 450 informatika tanárnak kell programozást oktatnia a jelentős változásokat hozó, augusztus végén elfogadott új szakképzési kerettanterv szerint. Konkrét tananyag híján azonban a felkészülés szinte lehetetlen feladatnak tűnt, végül a közel ötezer szakgimnáziumi diákot érintő problémára a NetAcademia kínált konstruktív megoldást. Az oktatóközpont a tanárokat online tanfolyamokon készíti fel az új tananyag elsajátítására egy olyan program keretei között, mely a diákok bevonását is lehetővé teszi.

2016 augusztusában – az új tanév kezdete előtt alig néhány nappal – fogadták el az új szakképzési kerettantervet, mely többek közt az informatika ágazatban is markáns változásokat hozott. Ennek egyik hangsúlyos eleme, hogy a 2016/2017-es tanévtől a weboldalak programozását is oktatni kell, ehhez azonban tananyag jelenleg nem áll rendelkezésre. „Az informatika ágazat új szakmai kerettantervei számos szakgimnáziumban tanító kollégának okoztak fejtörést az elmúlt hetekben. A programozás tantárgy különösen sok újdonságot hozott, felkészülésre pedig nemigen volt idő és lehetőség, legalábbis erről tanúskodnak a hozzánk befutó segítségkérések.” – mondta Sisák Zoltán, a HTTP Alapítvány kuratóriumi elnöke.

Az Infotanár Mentor Program egyik kezdeményezőjeként a HTTP Alapítvány a helyzet orvoslására olyan partnert keresett, aki képes akár egyszerre többszáz oktatót gyakorlatias formában felkészíteni az új tananyag sikeres átadására. A hagyományos tantermi képzés a földrajzi távolságok és a rövid határidő okán nem jöhetett szóba. Ekkor fordultunk az informatikai tanfolyamokat online biztosító NetAcademiához, hogy vállalnák-e az infotanárok továbbképzését. – mondta Sisák Zoltán.

Az informatikai szakképzés összesen 1400 tanárt és mintegy 21 ezer tanulót érint, közel annyit, ahány informatikus jelenleg a piacról hiányzik. A kritikus helyzet kapcsán döntöttünk úgy, hogy a feladatot pro bono vállaljuk, sőt, elősegítjük az együttműködést tanárok és diákok között.” – mondta Fóti Marcell, a NetAcademia ügyvezetője. A felajánlás keretében minden szakgimnáziumban oktató tanár díjmentesen férhet hozzá a tanártovábbképzési programban szereplő tanfolyamokhoz HTML, CSS, JavaScript és további fejlesztői témákban. A program célja egyben az is, hogy projektmunkára nevelje a fiatalságot, hiszen az első tanfolyam végén egy tanáraikkal közös projektpályázatban adhatnak számot a diákok a megszerzett tudásukról.

A speciális tanfolyamsorozat eddigi tapasztalatai nagyon pozitívak. A november 7-én induló, kerettanterv szerint kialakított első online oktatásra több mint 300 informatikatanár jelentkezett” – tette hozzá Fóti Marcell. Ezen felbuzdulva a NetAcademia egyéb iskolatípusok tanárait is szívesen bevonná a programba annak érdekében, hogy minden fiatal megfelelő alapismereteket szerezzen, amelyek akár az informatikai pálya felé orientálhatják a későbbiekben. A projekt széleskörű elterjedése esetén a hazai informatikus hiányból fakadó munkaerőpiaci problémák 3 éven belül jelentősen mérséklődhetnek.

 

 

Szólj hozzá!

.NET Standard: a jővő. Pont.

2016. november 28. 05:00 - Plesz Gábor (NetAcademia)

A .NET Standard egy követelménycsomag, és nem a megvalósítása. A .NET Standard leírja, hogy az egyes konkrét megoldásoknak, lásd.NET Core, Mono, Xamarin vagy .NET 4.6 API, a felületen mit kell -minimum- megvalósítania ahhoz, hogy az adott változat megfeleljen .NET Standard-nek.

.NET Standard 2.0 - Making Sense of .NET Again

Szólj hozzá!
Címkék: .NET Standard